هزار نشانه

هزار نشانه معرفی یادگارهای پدرانمان از دیر باز تا کنون می باشد.

هزار نشانه

هزار نشانه معرفی یادگارهای پدرانمان از دیر باز تا کنون می باشد.

استاد محمود جوادی پور

مروری کوتاه بر زندگی‌نامه زنده‌یاد محمود جوادی‌پور


 محمود جوادی‌پور در 13 شهریور 1299 در محله امیریه تهران به دنیا آمد. پدر و مادرش اهل هنر بودند. پدرش زمانی که متوجه علاقه فرزندش به موسیقی شد، به او پیشنهاد کرد که ساز مورد علاقه‌اش را انتخاب کند. هرچند علاقه به موسیقی در او وجود داشت ولی به تدریج این اشتیاق به سمت نقاشی کشیده شد.

(پس از ناامیدشدن از فراگیری موسیقی به نقاشی روی آوردم، زیرا نقاشی این امکان را به من می‌داد که پیش خودم تمرین کنم و ذهنیاتم را به همان صورت بچه‌گانه روی کاغذ بیاورم. آن‌قدر مشتاق بودم که هر وقت فرصتی دست می‌داد، نقاشی می‌کردم. حتی در اغلب ساعات درس در حالی که ظاهرا گوشم به درس بود، زیر نیمکت طراحی می‌کردم. چهره معلمانی که حالت ویژه‌ای داشتند، بهترین سوژه برای نقاشی من بود. آنها را تا حدودی کاریکاتوروار طراحی می‌کردم و بعد از خوردن زنگ همکلاسی‌ها دورم جمع می‌شدند، کارهایم را که نشان‌شان می‌دادم، شاد می‌شدند.)  تحصیلاتش را از دبستان سلطانی آغازکرد و سپس در دبستان علامه ادامه داد و در سال 1312 گواهینامه ششم هنرستان صنعتی ایران و آلمان را در رشته آهنگری و ماشین‌سازی دریافت کرد.

آموزگار ادبیاتش در هنرستان، نیمایوشیج بود. پس از اتمام دوره تحصیل در هنرستان، در آزمون ورودی دانشکده هنرهای زیبا پذیرفته شد.علاقه جوادی‌پور به عالم هنر باعث شد تا در سال 1322 در چاپخانه بانک ملی ایران به عنوان نقاش چاپخانه به صورت نیمه‌وقت استخدام شود. در این زمان با مطالعه و تلاش، شیوه چاپ رنگی عکاسی را آزمود و موفق شد نخستین چاپ رنگی را در ایران انجام دهد.

جوادی‌پور آثار ارزنده فراوانی در کارنامه هنری خود به یادگار گذاشته است که برخی از این آثار در موزه‌های ایران و آمریکا، صیاد چشم‌های مخاطبان هنر است.

چهره ماندگار هنر کشور، استاد محمود جوادی‌پور پس از سال‌ها فعالیت مستمر و خلق آثار هنری جاودانه، سرانجام در روز 13 آذر 1391، در قطعه هنرمندان بهشت زهرا(س) آرام گرفت.

 چند از هزاران:
عـضو هیئت موسس اولین مرکز هنرهای تجسمی در ایران به نام «آپادانا کـاشانـه هـنرهـای زیبا» -1328

عضو هیئت بنیانگذار انجمن هنری جوانان 
تدریس در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران - ١٣٥٨-١٣٣٢
هنرکده هنرهای تزیینی تهران -١٣٤٢-١٣٤٠
هنرستان دختران و هنرستان کمال‌الملک تهران - ١٣٤٥-١٣٣٧
نماینده وزارت فرهنگ و هنر در شورای عالی تمبر - ١٣٤٢ 
نماینده دانشکده هنرهای زیبا در شوراهای موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران - ١٣٤٨
نماینده دانشکده هنرهای زیبا در دفتر فنی وزارت دادگستری -١٣٥١
مدیر گروه هنرهاى تجسمی دانشکده هنرهاى زیبای دانشگاه تهران -١٣٥٤-١٣٥٢
سرپرست آموزشی دانشکده هنرهاى زیبای دانشگاه تهران -١٣٥٨-١٣٥٦

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد